سرخط خبرها

مشهد رتبه اول بازیافت زباله در کشور 

  • کد خبر: ۱۰۱۹۰
  • ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
مشهد رتبه اول بازیافت زباله در کشور 
جلسه آموزش پسماند با حضور اعضای شورای اجتماعی محلات منطقه برگزار شد
حسین برادران‌فر - جلسه آموزشی پسماند با حضور حامد حبیبی، مسئول آموزش مدیریت پسماند شهرداری مشهد و اعضای شورا‌های اجتماعی محلات منطقه ۱۲ در فرهنگ‌سرای الهیه برگزار شد. مسئول آموزش مدیریت پسماند شهرداری مشهد در این جلسه با اشاره به بزرگ‌ترشدن شهر‌ها و افزایش مقدار زباله‌های شهری گفت: پسماند در واقع همان زباله است که به ۳ صورت جامد، مایع و گاز توسط شهروندان تولید می‌شود. پسماند‌ها به ۶ گروه اصلی پسماند‌های خانگی، کشاورزی، صنعتی، بیمارستانی، فضایی و خطرناک تقسیم می‌شوند.

۲۰۰۰ تن زباله روزانه
در این بین آنچه برای ما مهم است و همه ما هر روز با آن سروکار داریم، تولید پسماند‌های خانگی است که دو گروه زباله خشک (کاغذ، پلاستیک و شیشه) و زباله‌تر (باقی‌مانده غذا، پوست و میوه‌ها) را شامل می‌شود. حبیبی افزود: بر طبق آمار در شهری مثل تهران روزانه ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تن زباله شهری تولید می‌شود، در شهر مشهد این رقم حدود ۲ هزار تن است و همچنین زباله روزانه شهری مثل اصفهان هزار تا هزار و ۲۰۰ تن است، اما از آنجایی که مشهد شهری زیارتی و گردشگری است، در برخی روز‌های سال همانند عید نوروز، دهه اول محرم و دهه آخر صفر که شاهد پیک جمعیت و افزایش گردشگر و زائر هستیم، هزار تا هزار و ۲۰۰ تن به زباله‌های شهر مشهد در روز اضافه می‌شود که این میزان افزایش برابر زباله روزانه شهری مانند اصفهان است.

کاهش تولید زباله
مسئول آموزش مدیریت پسماند در شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به برخی روش‌های ساده برای کاهش تولید زباله‌های خانگی گفت: کاهش خرید برخی اقلام مورد نیاز خانوار مانند نان، مواد خوراکی و میوه‌جات، سبزیجات و... از جمله راه‌های کاهش پسماند است. در گذشته با اینکه تعداد نانوایی، میوه‌فروشی و خواروبارفروشی کمتری نسبت به اکنون وجود داشت و خرید هر کدام از این اقلام وقت زیادی را از خانواده‌ها می‌گرفت، اما فقط نیاز روزانه نان، سبزی، میوه و مواد غذایی خانواده تأمین می‌شد، اما بشر امروز با هر بار مراجعه به مراکز خرید، مصرف چند روز و چند هفته خود را یکجا خریداری کرده که همین شیوه نادرست باعث بیات‌شدن نان، خراب‌شدن میوه و سبزیجات، فاسدشدن موادغذایی و در نتیجه افزایش دورریز موادغذایی و تولید زباله می‌شود.
وی افزود: ما هرساله هم‌زمان با شب یلدا و عید نوروز با افزایش ۵۰۰ تنی پسماند روبه‌رو هستیم، ۹۵ درصد این زباله مواد غذایی و میوه‌هایی است که دور ریخته می‌شود.

استفاده دوباره از کالا‌ها
حبیبی در ادامه به معضل پلاستیک در زندگی امروزه اشاره کرد و گفت: هر دقیقه ۳ تن پلاستیک در طبیعت رها می‌شود و پیش‌بینی شده که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، پلاستیک رهاشده در طبیعت از میزان آبزیان دریا‌ها نیز بیشتر باشد، بیش از ۴۰ درصد پلاستیک‌ها یک‌بار مصرف هستند، با توجه به مضرات بهداشتی و تجزیه‌ناپذیری کیسه‌های پلاستیکی می‌توان با استفاده چندین‌باره از کیسه‌های نخی و نه گفتن به کیسه‌های نایلونی درکاهش زباله تأثیرگذار باشیم.

تفکیک زباله در ۲۰ ثانیه
مسئول آموزش مدیریت پسماند در شهرداری مشهد در ادامه با اشاره به ضرورت بازیافت زباله در کاهش زباله گفت: در کشور‌های پیشرفته زباله را به‌عنوان طلای کثیف می‌شناسند، کشور سوئد به عنوان کشور بدون زباله در رتبه اول دنیا قرار دارد، این‌کشور حتی با ورود زباله از کشور‌های هم‌جوار با بازیافت زباله به تولید انرژی می‌پردازد، آلمان و هلند نیز با بازیافت نوددرصدی زباله در رتبه دوم دنیا قرار دارند، متأسفانه در کشور ما بازیافت زباله در سطح پایینی (۲ درصد) قرار دارد و مشهد با بازیافت ۱۳/۵ درصد زباله‌های شهری، در رتبه اول کشوری قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه هر مشهدی در روز ۷۰۰ گرم زباله تولید می‌کند، تصریح کرد: زباله‌های تولید شده در شهر مشهد در پلاستیک زباله ریخته شده و در ساعات مقرر جمع‌آوری می‌شود، این درحالی است که با تفکیک زباله‌های خشک و‌تر خانگی می‌توان آن‌ها را بازیافت کرد، بر اساس تحقیقات، بازیافت زباله فقط ۲۰ ثانیه طول می‌کشد و این مکانیزمی است که سخت و زمان‌بر نیست. دوم‌اینکه با بازیافت زباله علاوه‌بر حفظ منابع طبیعی و پاک‌سازی هوای آلوده، می‌توان با ساخت کارخانه‌های جدید بازیافت زباله، شغل‌های جدیدی را برای جوانان ایجاد کرد. حبیبی افزود: برای تولید یک‌تن کاغذ باید ۱۲۷ درخت ۵۰ ساله را قطع کرد، درحالی که با بازیافت کاغذ‌های پسماند، این درختان و منابع طبیعی حفظ خواهند شد.

بزرگ‌ترین کارخانه بازیافت کشور
این مقام مسئول در پایان با اشاره به همکاری سازمان پسماند با شهروندان در زمینه آموزش و بازیافت زباله گفت: خوشبختانه بزرگ‌ترین کارخانه بازیافت چندجانبه (کاغذ، شیشه، پلاستیک و...) زباله در شهر مشهد قرار دارد و ما حاضریم در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی و برنامه‌های دیدوبازدید یک روزه از کارخانه بازیافت و چگونگی عملکرد آن، با شهروندان همکاری داشته باشیم، شهروندان می‌توانند از طریق ارتباط تلفنی یا دیداری با سازمان پسماند (بخش آموزش) شهرداری مشهد برای این مورد اقدام کنند.
کارشناس خدمات شهری منطقه ۱۲ نیز به تولید ۶۶ تن زباله در منطقه ۱۲ اشاره کرد و گفت: با وجود وسعت بالای منطقه فقط یک «کلبه بازیافت» در بوستان نیایش و محله جاهدشهر وجود دارد و فرآیند جمع‌آوری و تفکیک زباله را انجام می‌دهد.
مسلم مؤمنی خاطرنشان کرد: کلبه بازیافت در قبال دریافت برخی اقلام مانند کاغذ، پلاستیک، شیشه، آهن‌آلات، نان خشک و... به شهروندان برخی کالا‌ها مانند مسواک، خمیردندان، مایع ظرف‌شویی و دست‌شویی، کیسه زباله و... تحویل می‌دهد.
وی تصریح کرد: شهرداری منطقه ۱۲ نامه‌نگاری‌های لازم درباره افزایش کلبه‌های بازیافت از یک مرکز به چهار مرکز را داده است که منتظر اعلام نظر سازمان پسماند هستیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->